Centrul de presă

Reacţia MAE la scrisoarea comună franco-germană

Tip: 
Comunicat de presă
Data: 
21.12.2010

Ministerul Afacerilor Externe îşi exprimă regretul faţă de transmiterea de către miniştrii de interne francez şi german a unei scrisori comune prin care se solicită amânarea momentului  aderării României şi Bulgariei la Schengen la o dată ulterioară lunii martie 2011.

Scrisoarea confirmă pe deplin şi salută progresele tehnice ale României în cadrul procesului de evaluare Schengen. Prin urmare, chiar conform scrisorii, „condiţionalităţile” suplimentare ataşate aderării României şi Bulgariei la Spaţiul Schengen se plasează în afara procesului de aderare la Schengen şi a acquis-ului Schengen.

Solicitarea amânării deciziei de aderare a României şi Bulgariei pleacă de premisa unor aşa-zise „carenţe ale situaţiei generale” a celor două state şi a unor ipotetice disfuncţionalităţi ce ar afecta siguranţa sistemului de supraveghere a frontierei Schengen, inclusiv accesul la datele gestionate prin Sistemul de Informaţii Schengen (SIS).

România împărtăşeşte, la fel ca şi Franţa şi Germania, preocuparea privind asigurarea securităţii frontierei Schengen. România a răspuns şi răspunde cu seriozitate acestei preocupări prin îndeplinirea integrală a condiţiilor intrinseci acquis-ului Schengen, inclusiv în domeniul controlului şi supravegherii frontierelor externe. Traversarea cu succes a misiunilor de evaluare în domeniul frontierelor externe şi aprobarea rapoartelor aferente acestor misiuni este o dovadă de necontestat a faptului că România şi-a îndeplinit în totalitate angajamentele asumate. MAE reaminteşte, în acest sens, şi faptul că România implementează un sistem tehnic de ultimă generaţie de supraveghere a frontierei terestre cu sprijinul tehnologiei furnizate de compania franco-germană EADS. 

De asemenea, începând cu data de 5 noiembrie 2010, România este conectată deja la SIS şi gestionează în condiţii de deplină securitate aceste date. Tehnologia şi aparatura folosită de România pentru conectarea la SIS sunt de ultimă generaţie, iar pregătirea profesională în a folosi aceste echipamente este la cele mai înalte standarde, aspecte apreciate şi cu ocazia ultimei misiuni de evaluare în domeniul SIS din această lună. Prin urmare, este complet nefondat argumentul invocat referitor la un aşa-zis risc pentru securitatea internă a Uniunii care ar deriva din aderarea României (şi Bulgariei) la Schengen şi gestionarea acestor informaţii. Dimpotrivă, aderarea României va conduce la creşterea semnificativă a securităţii frontierei externe.

În acelaşi timp, MAE reiterează faptul că nu există niciun temei, juridic sau de oportunitate, pentru o asociere între aderarea la Schengen şi Mecanismul de Cooperare şi Verificare (MCV) din domeniul justiţiei şi combaterii corupţiei. De altfel, scrisoarea recunoaşte că nu poate fi stabilită o astfel de legătură „rigidă” de condiţionalitate între cele două. Este vorba despre procese diferite, cu instrumente specifice de evaluare şi decizie. România colaborează constructiv în cadrul MCV cu Comisia Europeană şi cu statele membre şi nu poate fi de acord cu deturnarea  sensului acestui instrument distinct. 

O astfel de abordare creează un precedent inacceptabil nu numai pentru România (şi Bulgaria), dar şi pentru întreaga Uniune. Ea constituie o discriminare a României şi Bulgariei faţă de modul în care au fost tratate statele care au aderat la Schengen la ultima extindere.

Referirile la absenţa unui cadru juridic şi administrativ satisfăcător au un caracter generalizator, lipsit de elemente concrete, obiective de evaluare şi au un caracter subiectiv, necuantificabil. Astfel de aprecieri subiective riscă să decredibilizeze procese UE de evaluare la care România participă cu bună credinţă şi să pună sub semnul întrebării evaluările experţilor europeni.  

De altfel, ultima misiune de evaluare a Comisiei din luna noiembrie 2010 în domeniul MCV reconfirmă faptul că autorităţile române au continuat eforturile de reformare a sistemului judiciar şi de combatere a corupţiei şi au adoptat iniţiative legislative importante care răspund  recomandărilor Comisiei.

Ministerul Afacerilor Externe reaminteşte că aderarea la spaţiul Schengen este o obligaţie asumată de toate statele membre prin Tratatul de aderare a României şi Bulgariei şi, în acelaşi timp, o responsabilitate pe care România şi-o asumă în beneficiul tuturor cetăţenilor europeni.

Ministerul Afacerilor Externe îşi exprimă încrederea că procesul de evaluare Schengen se va menţine în coordonatele stabilite, în cadrul instituţional şi în formatul de evaluare existent la nivelul Uniunii, la fel ca şi în cazul extinderilor anterioare. MAE  va continua să facă toate demersurile necesare în acest sens şi va coopera susţinut cu Germania şi Franţa, precum şi cu toţi ceilalţi parteneri din UE.