Condiţii de călătorie

Olanda

Ultima actualizare: 
20 martie 2017


Condiţii de intrare şi regim de şedere

Începând cu anul 2015, Serviciul de Asistenţă pentru Turişti (TAS) a fost desfiinţat, atribuţiile acestuia fiind preluate de organizația Slachtofferhulp Nederland (SHN). Astfel,  cetăţenii români care sunt victime ale infracţiunilor, accidentelor de circulaţie, catastrofelor  etc. pe teritoriul olandez, pot apela numărul de telefon 0900-0101 (contra cost) sau numărul unic european 116-006 (gratuit), între orele 9:00-17:00.

 

  • Şedere temporară

Condiţiile generale de intrare şi şedere în Olanda pentru cetăţenii români, pentru o perioadă de până la trei luni, sunt următoarele:

  • deţinerea unui paşaport sau cărţi de identitate valabile;
  • Atenţie! actele de identitate cu deteriorări vă pot crea probleme la trecerea graniţei;
  • Atenţie! călătoria în Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Saba şi Sint Eustatius necesită deţinerea unui paşaport. Nu este necesar să aveţi viză;
  • asigurare medicală pentru situaţii de urgentă (cardul european de asigurare medicală şi/sau asigurare medicală de călătorie încheiată la o companie privată);

absenţa unei interdicţii de intrare pe teritoriu olandez;Vă recomandăm să deţineţi mijloacele financiare necesare acoperirii cheltuielilor pe durata călătoriei. Atenție! Sumele mari de bani lichizi aflați asupra dvs. pot ridica suspiciuni de spălare de bani, acestea putând fi confiscate temporar de autorități până la probarea provenienței acestora, sens în care recomandăm utilizarea mijloacelor moderne de plată.

Cei care doresc să rămână pe teritoriul Olandei pentru o perioadă de până la 90 de zile nu au obligaţia de a obţine in prealabil o autorizaţie de şedere temporară (viza MVV) de la Ambasada Olandei la Bucureşti sau de a se înregistra la autorităţile olandeze.

Dacă este în interesul dumneavoastră puteți solicita înregistrarea ca rezident temporar înainte de patru luni. Înregistrarea ca rezident temporar se poate face la 19 birouri în municipiile Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Haga, Doetinchem, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Westland și Zwolle. Pentru aceasta aveţi nevoie doar de un act de identitate valabil.
 

  • Şedere pe termen lung

În cazul şederilor care depăşesc patru luni  este necesar să vă înregistraţi cu o adresă la primăria olandeză pe raza căreia domiciliaţi. În urma înregistrării veţi fi înscris în BPR - baza de date a administraţiei primăriei și veți primi un număr unic de înregistrare BSN (echivalentul CNP din România) care va fi solicitat în mod curent de către autoritățile olandeze.

Foarte important! Înainte de plecarea din țară, este important să solicitați primăriei competente din România eliberarea unui extras multilingv după actele de stare civilă (act de naștere/căsătorie). Aceste extrase nu necesită traducere sau apostilare și sunt necesare pentru înregistrarea la autoritățile olandeze.

DigiD

Pentru facilitarea corespondenței cu autoritățile olandeze aveţi nevoie de un DigiD, aplicație informatică prin care aveți acces la diverse servicii on line. Cu DigiD vă puteţi conecta pe site-urile guvernului și ale serviciilor de asistenţă medicală. În acelaşi mod, puteţi trimite şi declaraţia fiscală, puteţi aplica pentru subvenţia pentru locuinţa închiriată, vă puteţi programa la spital, puteți depune cererile de remitere de taxe de la primărie etc.

Puteţi solicita DigiD doar dacă sunteţi rezident al Olandei (https://www.digid.nl/). Rețineți! Numele de utilizator și parola sunt strict personale. Nimeni nu ar trebui să vă ceară numele de utilizator, parola sau codul de activare prin e-mail, telefon sau în altă modalitate.


Angajare

Începând cu 1 ianuarie 2014, cetăţenii români nu au nevoie de permis de muncă pentru a lucra în Olanda. De la această dată, cetăţenii români care muncesc sau intenţionează să muncească în Olanda se vor supune aceloraşi reguli care se aplică oricărui alt cetăţean din Uniunea Europeană care lucrează în această ţară.

Pentru identificarea unui loc de muncă în Olanda puteți contacta:

Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă – ANOFM- care gestionează la nivel național portalul mobilității forței de muncă europene, EURES: http://eures.anofm.ro/.

Agenția pentru Asigurări Sociale și Forță de Muncă din Olanda – UWV. Adresa de internet a instituției publice este  www.werk.nl, iar pentru varianta în limba engleză consultați www.werk.nl/werk_nl/werknemer/eu/working-netherlands.

Informații suplimentare despre viața și munca în Olanda și despre prestațiile de securitate socială la care au dreptul lucrătorii români pot fi obținute parcurgând ghidul întocmit în acest sens de Ministerul Muncii și Justiției Sociale, disponibil aici: http://haga.mae.ro/node/1228, sau  ghidul pentru lucrătorii europeni, realizat de Ministerul olandez al Afacerilor Sociale și Ocupării Forței de Muncă, cu titlul "Nou în Olanda", disponibil aici: https://www.inspectieszw.nl/Images/Nieuw-in-Nederland-Roemeens-2016_tcm335-329996.pdf

Autoritățile din Olanda pun de asemenea la dispoziția cetăţenilor interesați informații utile în limba română, prin intermediul Inspectoratului pentru Afaceri Sociale și Forță de Muncă (Inspectie SZW): http://www.inspectieszw.nl/other_languages/romanian/

Site-ul include detalii  despre drepturile şi obligaţiile lucrătorilor, precum și un formular de plângere, în limba română, care trebuie completat în cazul în care au loc încălcări ale drepturilor dumneavoastră de către angajator.

Pentru respectarea drepturilor dumneavoastră de angajat, puteţi, de asemenea, contacta organizația independentă, non-guvernamentală Fairwork, care sprijină persoanele exploatate,  prin email la adresa: romania@fairwork.nu sau pe pagina web www.fairwork.nu

Organizaţia non-guvernamentală Migranda vă pune la dispoziţie informaţii detaliate, în limba română,despre diverse procedure din Olanda: impozite, asigurări sociale, muncă în calitate de angajat sau liber profesionist şi diverse tipuri de contracte de muncă, sistemul de sănătate, etc.(http://migranda.nl/index-start.php?id=1&lng=RO).

Cetăţenii români aflaţi în Haga şi împrejurimi pot să apeleze şi la:

  •  


Riscuri de securitate

Olanda nu a suferit atacuri teroriste pe teritoriul naţional.  După atentatele teroriste din alte state europene, autorităţile olandeze au instituit o stare de alertă preventivă, menită a semnala posibilitatea unei ameninţări cu caracter terorist. Olanda a introdus patru niveluri de alertă preventivă respectiv: minim, limitat, substanţial şi critic.În prezent autoritățile olandeze au impus măsuri suplimentare de control și securitate pe întreg teritoriul țării și mențin nivelul de alertă teroristă la ''substanțial''.

Cetăţenilor români care călătoresc în Olanda li se recomandă să urmărească în permanenţă anunţurile şi recomandările făcute de autorităţile olandeze şi să acceseze periodic site-ul internet al Ministerului român al Afacerilor Externe (www.mae.ro). 


Infracţionalitate

Olanda este o ţară cu un nivel de infracţionalitate scăzut. Infracţiuni minore de tipul furtului din buzunare, înşelăciunilor sau furtului din maşini pot apărea în zone aglomerate (gări, staţii, parcări, centre comerciale, benzinării sau zone de servicii pe autostrăzi). Se recomandă prudenţă şi atenţie deosebită în zonele turistice, în particular Amsterdam.

Este recomandabil ca documentele şi valorile personale, biletele de călătorie şi banii sau cărţile de credit să fie păstrate în locuri sigure şi să nu fie expuse în mod vizibil asupra persoanei sau în maşini. Maşinile trebuie încuiate şi asigurate cu sisteme de alarmă. În cazul călătoriilor cu autobuze sau trenuri este indicat să se păstreze atenţia asupra bagajelor pe întreaga durată a călătoriei.

În cazul unor incidente care afectează siguranţa persoanei sau a bunurilor, se recomandă contactarea celui mai apropiat birou al poliţiei. În cazul dispariţiei actelor de identitate, este necesar să înregistraţi acest lucru la biroul local de poliţie şi să anunţaţi Secţia Consulară a Ambasadei României la Haga.

În cazul unor incidente grave trebuie apelat numărul de urgenţă 112 (poliţie, pompieri, salvare).

Se recomandă, de asemenea, sesizarea Ambasadei României, care poate acorda asistenţa consulară în condiţiile prevăzute de lege.


Sistemul medical

Asigurarea medicală este obligatorie în Olanda. Recomandăm tuturor cetăţenilor români care călătoresc în Olanda să încheie poliţe de asigurare medicală şi de călătorie, pentru întreaga durată a deplasării. În cazul şederii pe termen lung în Olandalegea vă obligă (sub sancţiunea penalizării financiare) să încheiaţi o asigurare de sănătate în sistemul olandez şi să vă înregistraţi la un medic de familie.

În cazul în care sunt necesare servicii medicale, trebuie luată în primul rând legătura cu agentul sau partenerul olandez al societăţii de asigurări care a încheiat poliţa. Acesta va indica unitatea sau unităţile medicale care pot furniza serviciile medicale pe baza poliţei de asigurare. Serviciile medicale sunt prestate în conformitate cu clauzele prevăzute în poliţa de asigurare. Serviciile medicale suplimentare, neacoperite de poliţa de asigurare, vor fi achitate în mod individual de beneficiar.


Condiţii privind traficul auto

  • Circulaţia auto
  • În Olanda, circulaţia auto se efectuează pe partea dreaptă a drumului. Accesul pe autostrăzi nu este supus plăţii de taxe.

  • Starea drumurilor
  • Starea generală a drumurilor şi infrastructurii este foarte bună.

  • Parcarea
  • Parcarea este permisă numai în locuri rezervate şi este adesea contra cost.

    Parcarea în locurile nepermise sau neplata parcării duce la aplicarea unei amenzi ridicate sau la imbobilizarea vehicului.

     

  • Centura de siguranţă
  • Centura de siguranţă este obligatorie, inclusiv pentru pasagerii din spate. Funcţionează sistemul priorităţii de dreapta.

  • Limitele de viteză admise
  • Limitele de viteză admise: în interiorul localităţilor – 50 km/oră; drumuri naţionale, centuri ocolitoare – 80 km/oră; autostrăzi – 100 / 120 / 130 km/oră (conform indicaţiilor de la faţa locului).

  • Folosirea telefonului mobil la volan
  • Este permisă purtarea unei convorbiri telefonice la volan prin sistem handsfree.Orice altă folosire a telefonului mobil este interzisă în timpul condusului.

  • Aparatele anti-radar şi de detectare a radarului
  • Pe teritoriul Olandei, legislaţia rutieră interzice utilizarea aparatelor de detectare a radarelor şi a celor antiradar, iar utilizarea acestora reprezintă contravenţie. De regulă, echipajele de poliţie au montate în maşini dispozitive de detectare a aparatelor antiradar.

  • Permisul de conducere
  • Permisul de conducere valabil emis în România este recunoscut în Olanda. În cazul şederii pe termen lung, este necesar să vă preschimbaţi permisul românesc de conducere cu unul olandez. Pentru informaţii asupra procedurii, vă rugăm să consultaţi agenţia olandeză de resort (www.rdw.nl). Dacă vă aduceţi mașina în Olanda și sunteți rezident în acest stat puteţi alege între a vă păstra numărul de înmatriculare sau a solicita un număr de înmatriculare olandez. În oricare dintre situații trebuie să înregistrați în cel mai scurt timp autovehiculul la autoritățile fiscale și să plătiţi impozitul aferent (MRB motorrijtuigenbelasting).

     

  • Accidente de circulaţie
  • În caz de accident uşor în care sunt implicate şi alte maşini, completaţi, împreună cu şoferii celorlalte autovehicule, formularul tip pus la dispoziţie de societăţile de asigurări pentru soluţionarea amiabilă. Notaţi elementele de identificare ale celuilalt autovehicul implicat în accident şi ale societăţii de asigurare a acestuia.

    Dacă există răniţi, apelaţi numărul de urgenţă 112 pentru ambulanţă şi poliţie şi acordaţi primul ajutor. Adresaţi-vă pentru sprijin partenerului societăţii române de asigurări din ţara respectivă care figurează pe Cartea verde.

    În cazul unui accident rezultat cu avarierea gravă a autoturismului sau cu vătămarea ori decesul unei persoane, este interzisă mutarea vehiculului până la sosirea poliţiei la locul accidentului, care constată faptele şi întocmeşte un proces verbal. Acest document este esenţial pentru stabilirea vinovăţiei şi se impune obţinerea unei copii din partea persoanei vătămate, în special dacă aceasta este turist străin.

    În cazul producerii de accidente de circulaţie care cauzează decesul unui cetăţean român, autorităţile locale procedează la întocmirea formalităţilor necesare, inclusiv eliberarea certificatului de deces. Pentru informaţii privind eventuala repatriere a corpului sau alte formalităţi, puteţi contacta Ambasada României la Haga-secţia Consulară (http://haga.mae.ro).


​Atenţionări speciale

În localităţi, se recomandă să se acorde o atenţie deosebită bicicliştilor, care au o pondere foarte însemnată în traficul rutier

Aceştia circulă în principal pe pistele special amenajate, dar se pot afla şi pe carosabil. Este necesară atenţie deosebită în cazul virajelor la dreapta în situaţiile în care atât maşinile, cât şi bicicliştii de pe acelaşi sens au culoarea verde la semafor.

Este interzisă deținerea de arme albe, inclusiv spray-uri cu efect iritant – lacrimogen și/sau tazere, atât asupra persoanei, cât și în autoturism. Este, de asemenea, interzisă deținerea de arme de foc nefuncționale sau de obiecte care imită armele de foc.

 

Regimul drogurilor

Orice fel de drog este ilegal în Olanda. Poliția poate manifesta toleranță în cazul depistării unei persoane deținând mici cantități de cannabis sau până la 5  plante din această categorie, pentru consum personal. Recomandăm respectarea întocmai a legislației cu privire la regimul drogurilor și evitarea persoanelor care oferă spre vânzare droguri. Acestea, de cele mai multe ori, oferă substanțe diferite, care pot pune în pericol grav sănătatea consumatorilor. De asemenea, de multe ori, discuțiile cu aceste persoane au condus la victimizarea turiștilor prin furturi sau tâlhării. Orice persoană care încalcă regulile privind regimul drogurilor poate fi reţinută de poliţie şi judecată. Autorităţile olandeze abordează extrem de serios şi strict cultivarea şi deţinerea de canabis pentru alte scopuri decât consumul personal, în limitele anterior menţionate. Este interzisă intrarea sau ieşirea din Olanda cu orice fel de drog.

 

Regimul medicamentelor

Turiştii pot avea asupra lor medicamentele uzuale, pentru stricta necesitate personală. În cazul în care aceste medicamente includ substanţe supuse regimului drogurilor, este recomandabil să aveţi la dumneavoastră reţeta care prescrie medicamentul respectiv.

Antibioticele sunt eliberate de farmaciile olandeze doar pe baza unei reţete.


Regimul animalelor de companie

Animalele care sunt introduse pe teritoriul unuia dintre statele membre ale Uniunii Europene trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: identificare prin tatuaj sau microcip implantat sub piele; carnetul de sănătate veterinar; vaccinul antirabic în curs de valabilitate; titrajul seric de anticorpi antirabici (examen de laborator efectuat pe o mostră de sânge care permite să se testeze eficacitatea vaccinului antirabic); acesta trebuie făcut la minimum trei luni după vaccin şi cu trei luni înaintea exportului animalului.

Vă recomandăm să consultaţi un medic veterinar înainte de a efectua o deplasare cu animale de companie într-unul dintre statele membre ale Uniunii Europene.

Site-uri internet utile

 

 

Informaţiile prezentate în această secţiune au numai caracter informativ. Ele nu angajează răspunderea ministerului, pentru eventualele prejudicii suferite pe timpul călătoriei. Fiecare călător trebuie să fie conştient de faptul că riscurile de securitate sunt prezente oriunde în lume şi să îşi asigure în mod individual măsurile de protecţie necesare. 

 

 

Informaţiile prezentate în această secţiune au numai caracter informativ. Ele nu angajează răspunderea ministerului, pentru eventualele prejudicii suferite pe timpul călătoriei. Fiecare călător trebuie să fie conştient de faptul că riscurile de securitate sunt prezente oriunde în lume şi să îşi asigure în mod individual măsurile de protecţie necesare.

Centrul de presă

Ţări - zone geografice

Ţări - zone geografice