Condiţii de călătorie

Turcia

Ultima actualizare: 
1 februarie 2016


Condiţii de intrare şi regim de şedere

Autoritățile turce au dreptul de a stabili cine poate intra/ieși în/din Turcia. Reprezentanțele diplomatice/consulare ale României din Turcia nu pot interveni în favoarea dumneavoastră dacă nu îndepliniți condițiile de intrare/ieșire.

Intrarea pe teritoriul Republicii Turcia pentru cetăţenii români este permisă cu următoarele documente de călătorie româneşti:

Paşaport diplomatic ;
Paşaport diplomatic electronic ;
Paşaport de serviciu ;
Paşaport de serviciu electronic ;
Paşaport simplu ;
Paşaport simplu electronic ;
Paşaport temporar. 

Paşapoartele menţionate mai sus trebuie să aibă o valabilitate de minimum 150 zile la momentul intrării în Turcia şi să dispună de cel puţin o filă goală.

Important: vă recomandăm să acordaţi atenţie la efectuarea controalelor de frontiră/vamale şi să vă asiguraţi că vi s-a aplicat în paşaport ştampila de intrare în Turcia. Lipsa ştampilei de intrare poate conduce la aplicarea de amenzi şi/sau expulzare (până la finalizarea cercetării se consideră că s-a intrat ilegal).

Nu se permite intrarea în Turcia cu cartea de identitate românească, cartea provizorie de identitate românească sau buletin de identitate românesc.

Excepţii: În cazul călătoriilor internaţionale efectuate cu avionul se poate folosi şi cartea de identitate românească valabilă, însă numai pentru tranzit aeroportuar(fără părăsirea zonei de tranzit/a aeroportului). De asemenea, cetățenii români pot intra și tranzita teritoriul Republicii Turcia cu titlul de călătorie românesc.

Observaţii: atunci când doriţi să călătoriţi în Turcia şi vi se permite (din eroare) îmbarcarea în avion cu o carte de identitate românească vă anunţăm că la sosirea în Turcia nu va fi posibilă părăsirea zonei aeroportuare şi intrarea pe teritoriul acestui stat şi veţi fi returnaţi către aeroportul din care aţi plecat. În astfel de situaţii reprezentanţele diplomatice/consulare ale României din Turcia (Ambasada României la Ankara, Consulatul General al României la Istanbul, Consulatul General al României la Izmir) nu vă pot sprijini, întrucât emiterea de titluri de călătorie sau paşapoarte temporare în zonele aeroportuare de tranzit nu este posibilă şi nici nu este permisă de către autorităţile turce.

Ieşirea din Republica Turcia nu se poate face fără documente de călătorie sau cu documente de călătorie expirate. În cazul în care vă aflaţi într-o astfel de situaţie, rugăm să contactaţi reprezentanţele diplomatice ale României din Turcia şi să vă prezentaţi personal la sediile acestora pentru solicitarea unui titlu de călătorie. 

 

Viza pentru Republica Turcia

Scop turistic/afaceri.

Cetăţenii români care călătoresc în Turcia în scop turistic sau de afaceri (întâlniri) nu au nevoie de viză de intrare pe teritoriul acestui stat. Perioada de şedere nu poate depăşi 90 zile   într-un interval de 6 luni. Perioada de şedere se calculează retroactiv, de la data ieşirii din Republica Turcia, iar nu de la data primei intrări.

Important:
Din anul 2012 nu mai este posibilă părăsirea teritoriului Turciei pentru o zi şi ulterior solicitarea unei noi perioade de şedere de 90 de zile. Pentru a avea dreptul la o nouă perioadă de şedere de 90 de zile(după expirarea celei anterioare) este necesară părăsirea Turciei pentru cel puţin 90 de zile. Cetăţenii români care se află deja în Turcia şi plănuiesc să rămână mai mult de 90 de zile trebuie să solicite, personal, la autorităţile locale turce, cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea perioadei legale, un permis de şedere.

Vă recomandăm să nu depăşiţi perioada de şedere de 90 zile, întrucât depăşirea acesteia chiar şi cu o zi atrage fie amendă, fie expulzare şi automat interdicţie de intrare în Turcia pentru o perioadă de până la cinci ani, fie interdicţie plus amendă.

Alte scopuri (angajare, studii, formare profesională, cercetare științifică ori alte scopuri similare)

Cetăţenii români care ştiu că urmează să se deplaseze în Turcia pentru alte scopuri (angajare, studii, formare profesională, cercetare științifică ori alte scopuri similare) sau o ședere mai mare de 90 de zile trebuie să obţină, în prealabil, de la reprezentanţele diplomatice/consulare ale Turciei din România, o viză de lungă şedere pentru intrarea şi şederea pe teritoriul Turciei.

Pentru studenții români, participanți la Programul de mobilitate Erasmus, finanţat de Comisia Europeană, care dețin scrisoare de acceptare a unei instituții de educație din Turcia, viza de lungă ședere pentru studii poate fi eliberată, pe baza cererii individuale, fără taxe, de către Ambasada Republicii Turciei la București, precum și de către Consulatul General al acestei țări la Constanța. Studenților care dețin acest tip de vize li se eliberează, la cerere, permise de ședere temporară, fără taxe, după sosirea în Turcia.

Cetățenii români, conducători de mijloace de transport auto de marfă sau persoane, pot intra pe teritoriul Turciei numai în baza unei vize de intrare, obţinută de la reprezentanțele diplomatice/consulare ale Turciei din România.

Cetățenii români, membri ai echipajelor navelor și aeronavelor aparținând companiilor române, care efectuează curse regulate în Turcia, sunt scutiţi de vize de intrare pe teritoriul acestei ţări, pe bază de liste nominale.

Cetățenii români sunt sfătuiţi să respecte condiţiile de intrare, şedere şi ieşire din Turcia, întrucât practica a demonstrat faptul că autorităţile turce aplică cu stricteţe legislaţia prin impunerea de amenzi, deportări, reţineri/arestări şi interdicţii de intrare.


Recomandări

Întrucât au existat cazuri când cetăţeni români aflaţi pe teritoriul Turciei au fost reţinuţi de poliţia locală din cauza unor coincidenţe de nume/prenume cu cel al unor persoane care au comis infracţiuni pe teritoriul acestui stat, este recomandabil să deţineţi asupra dumneavoastră şi cartea de identitate românească(care include date suplimentare de identificare).

Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români care intenţionează să rămână pentru o perioadă îndelungată pe teritoriul acestui stat să se adreseze reprezentanţelor diplomatice/consulare ale României din Turcia şi să îşi anunţe prezenţa în regiune, comunicând coordonatele personale, pentru a putea fi contactaţi în situaţii de urgenţă.

 

Semnalarea prezenţei în Turcia şi înregistrarea voluntară 

Cetățenilor români care urmează să se deplaseze în Turcia pentru o perioadă de până la 30 zile, le recomandăm să își semnaleze prezența pe teritoriul acestui stat la reprezentanțele diplomatice/consulare ale României, după cum urmează:

La Ambasada României la Ankara/Secția Consulară: telefon urgență +90-532.318.1726 sau email ankara.consul@mae.ro pentru regiunile :

 

Adana

Bayburt

Erzurum

Kayseri

Nevşehir

Şırnak

Adıyaman

Bingöl

Eskişehir

Kilis

Niğde

Tokat

Ağri

Bitlis

Gaziantep

Kırıkkale

Ordu

Trabzon

Aksaray

Bursa

Giresum

Kırşehir

Osmaniye

Tunceli

Amasya

Çankırı

Gümüşhane

Konya

Rize

Van

Ankara

Çorum

Iğdır

Malatya

Samsun

Yozgat

Antalya

Diyarbakır

Hakkari

Karaman

Siirt

 

Ardahan

Edirne

Hatay

K. Maraş

Sinop

Artvin

Elaziğ

Kars

Mardin

Sivas

Batman

Erzincan

Kastamonu

Muş

Şanliurfa

 

La Consulatul General al României la Istanbul : telefon urgență +90 533 5420695 sau email istanbul.consul@mae.ro pentru regiunile:

 

Bartın

Düzce

Kırklareli

Sakarya

Zonguldak

Bilecik

İstanbul

Kocaeli

Tekirdağ

 

Bolu

Karabük

Kütahya

Yalova

 

La Consulatul General al României la Izmir : telefon urgență +90 530 4150077 sau email izmir.consul@mae.ro pentru regiunile:

Afyon

Balıkeşir

Çanakkale

İsparta

İzmir

Muğla

Aydın

Burdur

Denizli

İçel/Mersin

Manisa

Uşak

În vederea efectuării procedurii menționate sunt necesare următoarele date: nume/prenume, data/locul nașterii, număr pașaport, număr de telefon sau adresă de email de contact, perioada și locul deplasării în Turcia, motiv pentru care recomandăm transmisterea unui email cu datele solicitate.

Menționăm că prezența personală la sediile reprezentanțelor diplomatice/consulare ale României nu este obligatorie.

 

Înregistrarea voluntară

Cetățenilor români care urmează să se deplaseze în Turcia pentru o perioadă mai mare de 30 zile, le recomandăm să se înregistreze(procedură voluntară) la reprezentanțele diplomatice/consulare ale României, după cum urmează:

La Ambasada României la Ankara/Secția Consulară: completând și transmițând cererea (apăsați aici) la  email: ankara.consul@mae.ro pentru regiunile din circumscripția Ankara, indicate la punctul anterior.

La Consulatul General al României la Istanbul : email: istanbul.consul@mae.ro pentru regiunile din circumscripția Istanbul, indicate la punctul anterior.

La Consulatul General al României la Izmir : email: izmir.consul@mae.ro pentru regiunile din circumscripția Izmir, indicate la punctul anterior.

În vederea efectuării procedurii menționate sunt necesare următoarele date: nume/prenume, data/locul nașterii, domiciliul/reședința, număr pașaport, număr de telefon sau adresă de email de contact, perioada și locul șederii în Turcia. Menționăm că prezența personală la sediile reprezentanțelor diplomatice/consulare ale României nu este obligatorie.

 

Graniţe terestre Turcia-Siria

Majoritatea graniţelor terestre cu Siria sunt închise. Singurele puncte de frontieră deschise sunt Cilvegözü/Bab Al Hava-Hatay şi Öncüpınar/Bab Al Selame-Kilis, însă trecerea frontierei nu este garantată, întrucât există o comisie specială care analizează fiecare solicitare de trecere.

Pentru informaţii privind alertele de călătorie în Siria apăsați aici.

 

Graniţa terestră Turcia-Irak / Kurdistranul Irakian

Granița Khalil Ibrahim (Habur) dintre Turcia și Regiunea Autonomă Kurdistan (RAK) din Irak a fost redeschisă la 05.01.2016, după mai multe săptămâni de nefuncționare.

Pentru informaţii privind alertele de călătorie în Irak apăsați aici.

Autoritățile turce pot dispune, fără vreo notificare prealabilă, închiderea pentru perioade nedeterminate a oricărui punct de frontieră.

În situaţiile în care există transportatori români care îşi asumă riscurile traversării graniţei Turciei cu Siria sau cu Regiunea Autonomă Kurdistan (RAK) din Irak, recomandăm să se informeze temeinic cu privire la regimul juridic al şederii în Turcia şi cu privire la normele vamale aplicabile transportatorilor străini – documente valabile ale autovehiculelor, procură specială pentru folosirea autovehiculelor exclusiv de către conducătorii auto autorizaţi, existenţa asigurării internaţionale a licenţei de transport şi documentelor comerciale şi vamale în bună regulă etc.

În zonele de frontieră fotografiatul și filmatul sunt strict interzise.

 

Doriţi să munciţi în Turcia?

Lucrătorii străini sunt angajați în Turcia în conformitate cu legislația turcă.

Unui străin i se permite să lucreze în Turcia numai dacă activitatea lucrativă desfășurată de acesta este legală, deține permis de muncă și permis de ședere, valabile. În cazul anumitor profesii angajările se fac limitat, iar în cazul altora, nu este permisă angajarea străinilor (lucrători în domeniul transportului aerian și terestru de pasageri, lider de sindicat, broker vamal, farmacist, avocat, magistrat și lucrător în domeniul siguranței naționale).

În condițiile în care o firmă turcă oferă un loc de muncă unui străin, cererea pentru obținerea permisului de muncă poate fi făcută și înainte de deplasarea acestuia în Turcia. Documentele necesare obținerii acestuia pot fi diferite în funcție de sectorul industrial și de poziția lucrătorului străin în compania turcă. Conform legislaţiei turce, o companie locală poate angaja un străin în condițiile existenței unui număr minim de cetățeni turci angajați în companie și remunerarea acestuia să fie la același nivel cu cel al cetățenilor turci care ocupă funcții similare în companii locale.

Aplicația pentru obținerea permisului de muncă poate fi făcută în interiorul sau în exteriorul Turciei. Străinii rezidenți în afara Turciei pot aplica la un consulat al Turciei din țara de reședință sau din țara de cetățenie. Străinii care dețin deja un permis de ședere în Turcia (valabil pentru minimum 6 luni, cu excepția permiselor de ședere în scop educațional), pot aplica direct la Ministerul Muncii și Securității Sociale.

Cererea pentru obținerea vizei și a permisului de muncă depusă la un consulat al Turciei trebuie să fie însoțită de o copie a contractului de muncă și de traduceri în limba turcă, autentificate notarial, a diplomelor sau a certificatelor de calificare profesională deținute. Procesarea cererii poate dura 4 până la 8 săptămâni. După sosirea în Turcia, pe baza vizei de intrare și a permisului de muncă, în termen de maximum 30 de zile, trebuie depusă cererea pentru obținerea unui permis de ședere la inspectoratul local al Poliției pentru Străini.

Un angajator turc este obligat să încheie un contract de muncă în formă scrisă, dacă durata angajării permanente a străinului este mai mare de un an sau dacă contractul este pentru o perioadă determinată.

Angajatorii care recrutează lucrători străini sunt obligați să informeze poliția sau jandarmeria locale, în termen de maximum 15 zile de la începerea activității de către angajat, în legătură cu adresa locului de muncă, datele privind angajatul, adresa de rezidență și salarizarea acestuia.

Perioada de probă a unui angajat poate fi de cel mult două luni. Totuși, prin acord între angajator și angajat, această perioadă poate fi extinsă până la cel mult 4 luni. În perioada de probă, un contract de muncă nu poate fi reziliat fără notificarea prealabilă a oricăreia dintre părți.

Contractul de muncă încheiat conform legii turce cuprinde suficiente informații și clauze în favoarea angajatului. Încetarea raporturilor de muncă se face cu un preaviz, de la două la opt săptămâni, în funcție de perioada lucrată. Angajatorii sunt obligați să notifice în scris angajatului încetarea raporturilor de muncă și să specifice clar care este motivul rezilierii contractului. Angajatul are dreptul să utilizeze căi de atac a deciziei angajatorului, în conformitate cu prevederile Codului Muncii și să primească plăți compensatorii.
 


Ameninţari teroriste

Pentru informaţii actualizate privind amenințările teroriste vă rugăm să vizitaţi şi capitolul „Alerte de călătorie”.

Pericolul atentatelor teroriste este prezent în anumite zone ale Turciei. Atacurile au ca ţinte principale forţele de securitate şi obiective ale administraţiei centrale şi locale, dar şi civilii.

Vă recomandăm să evitaţi zonele centrale/aglomerate, locurile de adunare şi de marş ale protestatarilor/manifestanţilor (pentru mitinguri, demonstraţii, concerte, conferinţe etc.) precum şi zonele adiacente secţiilor de poliţie şi sediilor structurilor de securitate ale oraşelor turceşti şi să vă informaţi, în permanenţă, cu privire la alertele de călătorie!

Recomandăm evitarea cu desăvârşire de către cetăţenii români a deplasărilor în zonele de conflict, de la graniţa Turciei cu Siria, grupate în special în provinciile şi, după caz, localităţile Diyarbakîr, Sylvan, Şirnak, Nusaybin, Gaziantep, Van, Hakkari, Kilis, Şanlîurfa, Tunceli, Erzincan, Mardin, Şiirt, Hatay, Adana, Adîyaman; Igdîr, Muş, Agri, Batman, Kars.

 


Siguranţă şi Criminalitate

Cetăţenii străini, în special turiştii, pot fi victime ale furtului din buzunare, înşelăciunilor sau furtului din maşini în zonele aglomerate.

Evitaţi staţionarea, în scop de odihnă, pe autostrăzi (parcări amenajate, benzinării, etc.), sau în locuri neamenajate deoarece au loc, frecvent, spargeri de maşini soldate cu furtul de acte, bunuri şi valori.

Manifestaţi prudenţă în locurile foarte aglomerate;

Păstraţi în locuri sigure documentele şi valorile personale;

Păstraţi fotocopii ale documentelor de călătorie;

În cazul pierderii / furtului paşaportului românesc, sesizaţi atât biroul local de poliţie, cât şi cel mai apropiat oficiu consular român sau Secţia Consulară a Ambasadei.

În caz de necesitate, pot fi apelate următoarele numere de urgenţă locale:

  • 112 – Numărul general de urgenţă;
  • 155 – Poliţia;
  • 154 – Poliţia rutieră;
  • 110 – Pompierii;
  • 118 – Informaţii telefonice;
  • 156 – Jandarmeria;
  • 184 – Informaţii servicii de sănătate;
  • 157 – Situaţii dificile (răpiri de persoane, trafic de fiinţe umane);

Se recomandă sesizarea celui mai apropiat oficiul consular român, ori a Secţiei Consulare a Ambasadei, care poate acorda asistenţa consulară în condiţiile prevăzute de lege.


Pericolul seismic

Turcia se află într-o zonă seismică foarte activă. Majoritatea cutremurelor au avut loc în  sud-estul Turciei, în zona oraşului Izmir şi litoralul de nord al Mării Marmara și au fost cutremure de suprafață, producând cele mai mare daune (ex: anul 1999, cutremur de 7,6 grade Richter la Izmit și cutremur de 7,2 grade Richter la Düzce ; anul 2011, cutremur de 7,2 grade Richter la Van ).

În cazul producerii de seisme violente, vă recomandăm să urmăriţi anunţurile şi indicaţiile autorităţilor locale.


Sistemul medical

Turcia are un sistem medical mixt, compus din unităţi medicale de stat şi private. Atât unităţile private, cât şi cele publice oferă servicii medicale contra cost.

Asigurările medicale de călătorie sunt acceptate de către unităţile medicale, însă există posibilitatea ca anumite companii de asigurări să nu deconteze cheltuielile realizate la unele dintre unităţile medicale neafiliate.

Cetăţenii români sunt sfătuiţi să încheie o asigurare medicală înainte de intrarea pe teritoriul Turciei! Companiile locale nu mai pot elibera asigurări medicale de călătorie decât cetăţenilor turci sau cetăţenilor străini care au drept legal de rezidenţă în Turcia şi deţin un cod numeric personal de Turcia.

Este necesar ca valoarea poliţei să fie de cel puţin 30.000 de Euro

Înainte de plecare cetăţenii români sunt sfătuiţi să se informeze care sunt unităţile medicale din Turcia care recunosc poliţa de asigurare respectivă.


Condiţii privind traficul auto

  • Circulaţia

Codul circulaţiei rutiere şi semnalizarea rutieră în Turcia sunt conforme cu reglementările internaţionale.

Conducătorii auto şi pietonii trebuie să manifeste o atenţie deosebită la intersecţii şi la trecerile de pietoni.

Conform Acordului internaţional Interbus, la care au aderat si România si Turcia, în cazul în care conduceţi un microbuz cu peste 9 locuri (inclusiv şoferul) care nu face curse regulate, ci in mod ocazional, este necesar să aveţi o licenţă Interbus.

În cazul în care conduceţi un microbuz care efectuează curse regulate în Turcia, trebuie să obţineţi în prealabil, de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din România, documentele necesare pentru transport internaţional.

Conform unui Regulament emis de către Ministerul Transporturilor din Turcia, autocarelor mai vechi de 20 de ani nu li se pot întocmi formalitățile vamale în vederea intrării pe teritoriul Turciei, motiv pentru care nu li se permite accesul.

 

  • Taxe pentru poduri şi autostrăzi

Taxele pentru poduri şi autostrăzi se plătesc în Turcia numai în mod automat, prin intermediul a două sisteme, numite OGS şi HGS. Cel mai uşor de utilizat este HGS, care constă într-un timbru autocolant care este citit de către porţile de taxare special marcate.

Timbrul HGS poate fi achiziţionat de la orice oficiu poştal de pe teritoriul Turciei (PTT) în schimbul sumei minime de 35TL, conţinând un credit de 30 TL. În situaţia în care nu aveţi posibilitatea de a achiziţiona un astfel de timbru autocolant în momentul intrării pe autostradă, aveţi la dispoziţie un termen de 7 zile pentru a achiziţiona unul, contravaloarea taxei fiind debitată automat.

Pentru a vizualiza contul dumneavoastră şi situaţia plăţilor, puteţi accesa site-ul hgsmusteri.ptt.gov.tr sau nr. de telefon 4441788.

În situaţia în care doriţi să contestaţi primirea unei amenzi sau efectuarea plăţilor, va trebui să completaţi formularul “OTOYOL GİRİŞ PLAZASI DÜZELTME FORMU” şi să îl transmiteţi la adresa de e-mail hgs@ptt.gov.tr.

Este posibil ca, la ieşirea din Turcia să fie nevoie să achitaţi eventuale taxe de drum, de autostrăzi sau amenzi de circulaţie pe care nu le-aţi plătit în perioada şederii în Turcia.

 

  • Permisul de conducere

Permisul de conducere auto emis de autorităţile române este valabil în Turcia.

Pentru perioade mai lungi de şedere este necesară deţinerea unui permis de conducere internaţional.
 

  • Aparatele anti-radar şi de detectare a radarului

În Turcia, utilizarea dispozitivelor de detectare a radarelor şi a aparatelor antiradar este interzisă şi este considerată contravenţie, fiind pedepsită cu amenzi substanţiale şi confiscarea aparatului.
 

Informaţii pentru cazurile de accident de circulaţie

În caz de accident uşor/cu răniţi, autovehiculul nu va fi mişcat din loc până la sosirea organelor de poliţie. Pentru accidentele care au loc în afara oraşelor competenţa revine Jandarmeriei.

În caz de accident soldat cu deces, conducătorii auto implicaţi sunt reţinuţi până la data stabilirii vinovăţiei de către autorităţile judiciare.

Este necesară solicitarea unei copii a raportului constatator întocmit de poliţie.

În situaţia în care autovehiculul este imobilizat pentru un timp mai îndelungat, înainte să părăsiţi teritoriul Turciei este necesar să se solicite de la autoritatea vamală anularea sau suspendarea înregistrării autovehiculului pe numele dumneavoastră, în urma căreia v-a fost aplicată şi o viză specială în paşaport (la intrarea în Turcia). În urma acestui demers este necesar a vi se elibera un document care să vă permită părăsirea teritoriului Turciei, fără autovehiculul respectiv.
 


Reglementări vamale

Cetăţenii români pot introduce pe teritoriul Republicii Turcia suma maximă de 10.000 USD, sumă ce trebuie declarată la punctul de trecere a frontierei.

Datorită legislaţiei locale, nu foarte explicită în ceea ce priveşte noţiunea de „antichităţi”, este necesar ca la achiziţionarea de obiecte de artă să solicitaţi factura şi un certificat oficial, care să ateste că obiectele respective pot fi exportate legal.

În cazul în care vânzătorul nu oferă acest certificat, este necesar să vă adresaţi unui unităţi a Ministerului Culturii ori unui muzeu, pentru a obţine un astfel de certificat înainte de ieşirea din Turcia.

Comercializarea băuturilor alcoolice

În Turcia, băuturile alcoolice sunt supuse unor restricţii privind vânzarea şi publicitatea, acestea fiind comercializate numai in timpul zilei, între orele 06:00 şi 22:00.
 


Regimul animalelor de companie

Călătorilor li se permite să transporte un număr de 2 animale de companie (numai câini, pisici şi păsări) sau 10 peşti de acvariu, cu condiţia să deţină certificat medical antirabic eliberat de către o instituţie medicală română, document cu înregistrarea vaccinurilor şi a semnalmentelor, confirmarea efectuării examenului medical de către un medic veterinar, un container special pentru transportul animalelor de companie.

 

Informaţiile prezentate în această secţiune au numai caracter informativ. Ele nu angajează răspunderea ministerului, pentru eventualele prejudicii suferite pe timpul călătoriei. Fiecare călător trebuie să fie conştient de faptul că riscurile de securitate sunt prezente oriunde în lume şi să îşi asigure în mod individual măsurile de protecţie necesare.

Centrul de presă

Ţări - zone geografice

Ţări - zone geografice